Faceți căutări pe acest blog

joi, 1 noiembrie 2018

Castraveti si gogosari in saramura












































































































































Asortate cu muratoarea la cald si rece facute pentru consum imediat




































Cel mai important este ca muraturile sa fie pitocita in primele 7-10 zile zilnic apoi din cand in cand, eu cateodata am uitat si am pitocit-o mult mai tarziu sau deloc, unele muraturi au tinut altele nu dar cel mai bine nu riscati, daca sunt pitocite nu fac floare si nu se strica dar trebuie pusa si sare suficienta. Dupa 7-10 zile de pitocire zilnic sau din 3 in 3 zile se scoate pe balcon sau in beci la rece si se mai pitoceste 2 saptamani. Eu le-am pitocit doar in primele 7 zile zilnic apoi le-am dat la frigider, au iesit grozave. Borcanele cu muraturi la saramura  infiletate cu capac le sigilez bine si doar întorc borcanele si le agit, amestec sa ajunga lichidul sus jos. Butoiul mare cu muraturi se vantura cu ajutorul unei tevi, tub, sau furtun pana jos, in 4 locuri sub forma de cruce.  Muratoarea la rece se vantura dar si cea la cald, chiar si borcanele mici sigilate se intorc de mai multe ori. Eu am pus atat varza simpla cat si muraturi asortate cu varza cu muratoare la rece dar si la cald, in mod normal varza in butoi mare se face la rece dar in ambele variante se vantura si la cald si la rece. De obicei e gata cam in 2 saptamani, chiar si 10 zile, am pus castraveti doar, i-am pitocit vreo 9 zile si in 10 zile au fost gata si i-am bagat la frigider. PITOCIREA SE FACE SI PT SARAMURA LA CALD DAR SI LA RECE

Caiet de retete : https://pofta-buna.com/retete-de-conserve/

Toate variantele sunt bune dar the best sunt cele doua clasice a si b si a este parca mai buna cu varianta la cald si se mentin mai bine atat la butoi cat si la borcane pt ca nu trebuie pitocita. Saramura din 1 lg rasa de sare la 1 l de apa e clasica dar merge si cu zahar si otet foarte bine. Ambele variante la cald si rece sunt bune dar daca nu le faceti pt atunci si le puneti capac musai se face la cald. Sunt gata cam in 3 saptamani dar cele facute la rece in bucatarie le-am devorat dupa 10-13 zile, mai devreme de 10 zile inca nu sunt murate. Cel mai bine a se pune gogosarii separat de castraveti si de restul muraturilor ca sa nu fermenteze. Ca sa punem sare cat trebuie mai bine cantarim sarea, sa fie 20 gr lingura. Pentru cele facute pentru consum imediat am procedat asa : la ambele variante a si b am pus legumele in butoiase de plastic si le-am lasat 10-12 zile in bucatarie la cald dupa care le-am dat la rece in frigider cu capacul intredeschis ca sa nu miroasa in casa pt ca nu am balcon, s-au pastrat foarte bine si le-am pus asortate castraveti cu gogosari si conopida. De facut mai mult in saramura decat otet. Legumele mari se pot intepa pt a se mura in interior. Daca va raman prea multe muraturi in saramura le scurgeti bine si le dati la congelator. Asa procedez si cu varza murata uarna, nu astept sa vina caldura in primavara sa se struce, desfac foi pt sarmale sau toc marunt si pun in pungi la congelator.

Totusi in saramura puse la borcane si nu la butoi in beci nu tin toate, unele mi s-au inmuiat sau au prins gust si miros sau au fermentat

PENTRU CASTRAVETI :

Sarea se cantareste obligatoriu, eu am pus 20 gr sare la l de lichid asta insemnand 1 lg rasa dar putem pune 1 lg potrivita deci intre 20 gr -35 gr sare la litrul de lichid, maxim 35 gr, am facut si cu 20 gr si cu 40 gr, cu 40 gr a iesit prea sarat, cel mai bine de folosit 25-30

Varianta I pt castraveti, grozava  :

a) Varianta cu saramura la cald, nemaipomenita 

Castraveti
Hrean bucati
Marar uscat
Frunze de telina
Frunze de visin
Cimbru
Foi de dafin
Boabe de piper
Boabe de mustar
Coriandru
Morcovi
Telina
Pastarnac
Patrunjel
Usturoi
1 lingura potrivita de sare (25-35 gr) la 1 litru de apa si saramura la cald eu pun vreo 30 gr

Eu cantaresc sarea, am pus 20 gr sare la l de lichid asta insemnand 1lg rasa dar n-au iesit suficient de sarate deci vom pune 1 lg cu vf sau cantarim 1 lg cu vf 30-35 gr pt fiec l de apa. Se da in fiert apa cu sarea si se pune peste legumele cu mirodenii sau fierbem cu putine mirodenii inainte, eu am fiert doar apa cu sare. Am pus pe fundul borcanelor 1 lgt de boabe de mustar, piper, hrean, mirodenii si restul legumelor, deasupra castravetilor am mai pus 1 lgt boabe mustar, fze de telina si hrean tije sau ras. Muratoarea se calculeaza la jumate adica 500 ml lichid la un borcan de 1 litru. Unii caatraveti i-am taiat la capete si i-am si intepat ca sa se mureze total iar pe unii doar i-am intepat, ambele s-au murat total. Punem muratoarea fierbinte peste legume, rotim borcanul de mai multe ori sa iasa aerul, infiletam si dam la cald pana a doua zi. La fel de bine se poate face fara radacinoase doar castraveti cu mirodenii. I-am consumat si dupa un an si au fost foarte buni.

b) Varianta cu saramura la rece, foarte buna :

Aceleasi ingrediente doar ca facem saramura la rece, 1 lg potrivita sare la 1 l apa, se amesteca bine pana la dizolvare, turnam peste legume si lasam in bucatarie cu capacul usor desfacut pt 10 zile dupa cate scoatem pe balcon sau bagam la frigider. De preferat a se consuma cand sunt gata. Acestia cu saramura la rece ar trebui vanturati dar eu n o fac si se mentin ft buni, dupa 10 zile ii dau la rece

Varianta II pentru castraveti, foarte buna :

In plus fata de ingredientele de la var I mai punem zahar, facem muratoarea din 1 lg cu vf sare, 1 lg zahar la 1 l de apa, se fierbe, muratoarea la cald. Varianta asta cu zahar mi-a cam fermentat, asa ca mai bine folosim pt saramura doar apa si sare

Varianta III  pentru castraveti :

In plus fata de ingredientele de la var I si II mai punem otet si busuioc, cuisoare, leustean uscat, si ceapa alba si rosie. Deci muratoarea o facem din 1 lg sare cu vf 1 lg zahar si 1 lg otet la 1 l de apa,  le fierbem si punem peste castraveti. Saramura la cald.

Am pus separat in borcane de 800 cu capac doar castraveti in toate cele III variante dar si 2 bidoane de muraturi ca sa le mancam imediat ce se mureaza, unul cu muraturi asortate la rece : varza, pepenasi, castraveti, morcovi si conopida, mergeau si gogonele, le am intepat si am facut saramura la rece, 1 lg sare si 1 l apa, grozave, dupa 10 zile au fost gata si un bidon cu aceleasi muraturi dar la cald, 1 lg sare, 1 l apa si 1 lg zahar fierte, fara otet. Daca nu s-au murat suficient puteti taia varza si pepenasii in jumatati sau sferturi si le mai lasati. O ramurica de busuioc este ft buna sa nu faca floare. Eu am luat ce s-a strans urat deasupra.

Pentru borcane cu capac se pune doar la cald ca altfel nu tin, la rece punem in bucatarie si cand sunt gata ii consumam

Varianta IV  pentru castraveti mai veche, cred ca e ok ca nu e mult otet

Ingrediente:

6 kg castraveti
Hrean
Sare mare grunjoasa (30-40 gr) de sare la 1 l de apa)
Frunze de telina
Usturoi
Foi de dafin
Boabe de mustar
Boabe de piper
Marar uscat
Cimbru
Otet de 9 grade (1 cana de otet la 5 l de apa)
Celofan
Albus de ou
Apa ( la 6 kg de castraveti aproximativ 5 l de apa)

Mod de preparare:

Pregatirea borcanelor este foarte importanta. Se spala cu apa fierbinte si detergent dupa care se clatesc in multe ape. Se aseaza borcanele pe cutite si se infierbanta apa. Se toarna cu ajutorul polonicului de jur imprejurul gurii borcanului si pe capace pentru a le steriliza. Eu incalzesc borcanele pentru muraturi (cele facute cu continut la cald nu rece : zacusca, gemuri, gogosari) caci daca se pune lichidul cald in borcanul rece se face condens si riscam sa se strice continutul. Daca s-au racit borcanele pana pregatim compozitia le bagam putin la cuptor dar fara capace. Castravetii se spala bine, eu folosesc un burette de vase nou pentru a nu ramane pamant pe ei. Pentru ca saramura sa intre bine in castraveti si sa nu raman seci la mijloc de preferat sa li se taie un capacel la codita. Hreanul si usturoiul se curata. Se aseaza la fund niste hrean apoi castravetii in picioare si printre ei condimentele ( cateva tije de marar, cimbru, frunze de telina, boabe de piper si mustar). Deasupra se pune iar hrean si cateva bête groase de marar sa tina legumele si sa nu se ridice la suprafata sa ramana fara lichid. Borcanele se invelesc in carpe ude si se pun pe lama a doua cutite. Apa este necesara ½ din cantitatea borcanului. Deobicei se pune mai multa apa la fiert, mai bine sa-ti ramana decat sa fie prea putina. Se pune apa pe foc cu sare si cate putin din celelate ingrediente. Daca aveti Frunze de visin puneti cateva. Se da in clocot 10-15 minute dupa care se adauga 1 cana de otet si se mai lasa putin. Se pune lichidul caldut peste castraveti si se strang capacele cu putere. Daca puneti celofan atunci bateti putin un albus de ou, dati cu albus pe gura si gatul borcanului dupa care udati putin celofanul si-l puneti etans, bine intins deasupra. Trebuie sa va ajute cineva la legatul lor. Se leaga cu ata de cusut care a fost pusa in doua-trei. Mai punem un rand de celofan in acelasi mod doar ca nu se mai da cu albus, se uda doar cu apa. In cazul in care va pocni celofanul acesta se va inlocui. Se pun in paturi si se lasa pana a doua zi. Cine doreste le poate fierbe la bain marie insa daca borcanele sunt bine sterilizate castravetii vor tine. Perioada de pus este din iulie pana in octombrie.

Varianta V  pentru castraveti : bunatati din bucataria Gicutei, au iesit bunicei, mai buni reci, intepati s-au patruns ft bine

4 kg castraveti
2 capatani usturoi
250 gr hrean
Marar uscat
Morcovi
Boabe de mustar
6 l apa
6 linguri potrivite de sare

Aceasta varianta a fost potrivita deci nu cred ca o mai repet, castravetii s-au mentinut tari dar lichidul a cam fermentat iar la gust nu prea sunt grozavi. Punem 6 l de apa cu 6 lg sare, amestecam sa dizolvam sarea si lasam sa fiarba. Spalam castravetii si i punem intr un castron. Punem muratoarea fierbinte peste ei, punem un prosop peste si ii lasam asa peste noapte. A doua zi scurgem saramura in oala si o punem din nou pe foc sa clocoteasca. Oparim a doua oara castravetii si apoi ii scurgem. Punem saramura a treia oara pe foc. Asezam castravetii cu mirodenii in borcane, punem cutite sub ele si turnam saramura fierbinte. Punem capace si dam la cald. Am pus pe fundul borcanelor marar uscat, 3 catei de usturoi, morcovi, hrean, 1 lgt boabe mustar apoi castravetii in picioare, morcovi printre si deasupra iar hrean, inca 1 lgt boabe de mustar si tije de marar sa ramana castravetii sub zeama. Umplem bine cu lichid pana sus, dupa ce vom scoate aerul din borcane va mai scadea. Zeama va fi tulbure vreo 2 sapt apoi se linisteste. Daca vreti intepati castravetii sau taiati la capete. Eu am facut de proba 1 kg de castraveti si am fiert 3 l de apa cu 3 lg de sare ca sa-mi ajunga lichidul dar ramane mult, puteam folosi doar 1.5 l de apa.

PENTRU GOGOSARI :

Eu cantaresc sarea, am pus 20 gr sare la l de lichid asta insemnand 1lg rasa dar n-au iesit suficient de sarate deci vom pune 1 lg cu vf sau cantarim 1 lg 25-35 gr/l de lichid

Varianta I pentru gogosari, cu saramura, foarte buna, s-au pastrat tari si buni :

Toate ingredientele de la var I pentru castraveti mai putin usturoiul dar nu e obligatoriu, putem pune usturoi si la gogosari., la unele borcane am pus la altele nu. Am folosit gogosari si conopida, 1 lg sare la 1 l de apa la cald.

Varianta II pentru gogosari, saramura cu zahar, foarte buni, s-au pastrat tari, gustosi doar ca a cam fermentat apa, la muraturi asortate insa saramura cu zahar a fost ok n a fermentat :

Toate ingredientele de la var I pt castraveti mai putin usturoiul. Am folosit gogosari si conopida, 1 lg sare si 1 lg zahar la 1 l de apa la cald. Varianta asta cu zahar mi-a fermentat

Varianta III  pentru gogosari, cu saramura, zahar si otet, grozavi :

Toate ingredientele de la var I pt castraveti mai putin usturoiul dar nu neaparat, am pus si cu usturoi. Am folosit gogosari, castraveti si conopida, 1 lg sare, 1 lg zahar, 1 lg otet la 1 l de apa la cald. Cea mai buna conbinatie, castraveti, conopida si sferturi de gogosari.

De incercat :

http://danielabucatariemoldo-ardeleneasca.blogspot.ro/2011/07/castraveti-murati-in-saramura.html?m=1

http://recipesbymonique.com/gogosari-si-castraveti-la-otet/

Niciun comentariu: