Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 28 octombrie 2020

Ciulama de hribi





















Varianta I nemaipomenita :

1 kg hribi sau champignions brune

2 cepe rosii sau albe

250 gr smantana acra 15% sau 20%

2 lg rase faina

ulei de floarea soarelui

Putin unt facultativ

marar

patrunjel

Sare

piper

Calim in ulei de floare nu masline ceapa taiata cubulete, daca folosim unt putem sa-l topim o data cu uleiul, punem ciupercile taiate felii nu foarte groase, sare si piper. Calim bine si punem capac. Apa nu vom folosi decat daca ciupercile nu lasa deloc zeama sau daca va place ciulamaua mai apoasa, deobicei nu pun pt ca gustul nu va mai fi la fel de bun. Separat desfacem smantana cu cateva lg de faina, eu am folosit de 30%  am pus 5 lg pline smantana si 2 lg rase de faina. Smantana de 30% e mai gustoasa dar si cu uleiul de la calit iese prea grea asa ca vom folosi mai slaba putin. Tragem oala de pe foc, punem putina ciulama in smantana cu faina, amestecam cu telul dupa care punem continutul inapoi in oala cu restul de ciuperci. Amestecam repede sa nu faca cocoloase si omogenizam. Punem pe foc si mai lasam putin sa fiarba. Adaugam marar si patrunjel. Grozava. Eu am folosit champignon brune si-mi plac mai mult decat cele albe. 

Sursa Dan Pavaloiu

Varianta II de facut :

1 kg champignon brune

2 cepe

2 cani de apa

3 catei usturoi

2 lg faina

200 gr smantana

200 ml lapte

50 gr unt

Ulei de floare

Marar

patrunjel

Calim ceapa tocata, punem ciupercile felii, sare, pipee. Dupa calire punem 2 pahare de apa si acoperim. Lasam sa fiarba, punem usturoiul presat. Lasam sa scada toata zeama. Separat topim untul desfacem faina in ploaie apoi punem laptele cald treptat. Fierbem putin si sosul gros il punem peste ciuperci punem si smantana si verdeata amestecam si mai lasam putin pe foc.

Varianta III cu sos bechamel de facut :

Sos bechamel:

  • 100 g unt gras min. 80%
  • 100 g faina
  • 1 L lapte cald (fierbinte)
  • sare, piper macinat, nucsoara rasa

Intr-o cratita incapatoare am topit untul si am adaugat faina (in ploaie). Am amestecat bine cu telul si am gatit 2-3 minute acest roux la foc mediu (pana s-a deschis un pic la culoare). Am infierbantat laptele intr-o alta oala si am inceput sa-l adaug treptat la rantasul alb (cate 2 polonice), amestecand bine cu telul. Nu va panicati pentru ca arata groaznic in etapa aceasta! Toata faina cu untul sunt agregate in jurul telului, ca un aluat gros si plin de cocoloase. Aceste cocoloase dispar prin amestecare energica cu telul si prin adaugarea treptata a restului de lapte. Momentan sosul este fluid, subtire si trebuie fiert min. 12 minute la cel mai mic foc posibil si amestecandu-l continuu (se prinde usor de oala si se poate arde si afuma). Trebuie sa clocoteasca foarte incet in acest rastimp. Se observa cum de la un minut la altul sosul alb se ingroasa si devine cremos (el se va ingrosa si mai mult cand se racoreste). Dupa scurgerea celor 12 minute (cronometrate din momentul in care se observa primele semne de fierbere) acest sos alb Bechamel se trage de pe foc si se condimenteaza cu sare, piper proaspat macinat (preferabil alb, ca sa nu se vada in sos – eu am folosit negru) si cu putina nucsoara rasa. Asa arata acum: destul de fluid, neted, fara cocoloase. L-am acoperit cu folie alimentara de plastic direct la suprafata, lipita de sos ca sa nu faca pojghita (crusta). Sosul poate fi servit ca atare la peste si legume la abur sau la sufleuri.

Fierbem ciupercile taiate felii in apa cu sare si zeama de lamaie, le scurgem si le punem in sosul bechamel de mai sus si mai lasam cateva clocote.

Sursa sos bechamel savoruri urbane

Niciun comentariu: