Faceți căutări pe acest blog

joi, 31 octombrie 2019

Dovlecei murati sau covasiti











































O reteta grozava, eu mai pun si amestec combinat ca la muraturi asortate cu fructe si legume din struguri albi, gutui, mere, pere, gogosari, castraveti, albitura, morcovi,  dovlecei, mirodenii si frunze de telina, au iesit minunati

Cel mai important este ca muraturile sa fie pitocita in primele 7-10 zile zilnic apoi din cand in cand, eu cateodata am uitat si am pitocit-o mult mai tarziu sau deloc, unele muraturi au tinut altele nu dar cel mai bine nu riscati. Dupa 7-10 zile de pitocire zilnic sau din 3 in 3 zile se scoate pe balcon sau in beci la rece si se mai pitoceste 2 saptamani, eu le-am pitocit doar primele 10 zile zilnic apoi le-am bagat la frigider, au iesit super. Borcanele cu muraturi la saramura  infiletate cu capac le sigilez bine si doar întorc borcanele si le agit, amestec sa ajunga lichidul sus jos. Butoiul mare cu muraturi se vantura cu ajutorul unei tevi, tub, sau furtun pana jos, in 4 locuri sub forma de cruce.  Muratoarea la rece se vantura dar si cea la cald, chiar si borcanele mici sigilate se intorc de mai multe ori. Eu am pus atat varza simpla cat si muraturi asortate cu varza cu muratoare la rece dar si la cald, in mod normal varza in butoi mare se face la rece dar in ambele variante se vantura si la cald si la rece. De obicei e gata cam in 2 saptamani. Eu cantaresc sarea, am pus 20 gr sare la l de lichid asta insemnand 1 lg rasa dar putem pune 1 lg potrivita sau cu vf deci intre 20 gr-50 gr sare la litrul de lichid

Sarea se cantareste obligatoriu, eu am pus 20 gr sare la l de lichid asta insemnand 1 lg rasa dar putem pune 1 lg potrivita deci intre 20 gr -35 gr sare la litrul de lichid, maxim 35 gr, am facut si cu 20 gr si cu 40 gr, cu 40 gr a iesit prea sarat, cel mai bine de folosit 25-30

Varianta I covasiti, la rece : foarte buna

Dovlecei
Usturoi
Bete de marar uscat
Hrean
Ardei iute
Morcovi
Saramura din 1 lg potrivita de sare la 1 l apa la rece, 20-30 gr sare, maxim 35

Sarea trebuie cantarita inainte, 20-30 gr la 1 l apa. Dovleceii ii putem conserva intregi taiati la capete sau felii mai groase de 1 cm astfel intra mai multi. Cei pusi intregi nu mi-au placut asa ca ii voi pune taiati felii dar nu subtiri. Dovleceii covasiti sunt cei care se pregatesc pentru consum imediat cu saramura la rece iar cei murati pusi pentru iarna cu muratoarea la cald. Peste legumele pregatite in borcan punem saramura din 1 lg sare de muraturi dizolvata intr-un l de apa facuta la rece. Acoperim. Dupa 24 de ore scoatem apa din borcam si o vanturam, pritocim. O punem inapoi si procedam la fel timp de 3- 4 zile cand vor fi gata, depinde cat de cald e. Pentru cei murati saramura va fi la cald. Putem mura dovlecei impreuna cu castraveti sau alte legume. Eu nu o refierb a doua zi ca n-am rabdare, pun 1 lg de sare grunjoasa la 1 l de apa, amestec sa se dizolve si o pun peste legume. Fructele trebuie sa fie mai tari, nu coapte. Am facut cu 20 gr sare la l de lichid si a iesit ft bine.

Varianta II la cald, murati pt iarna : grozava

Dovlecei
Usturoi
Bete si marar uscat
Frunze de visin
Hrean
Ardei iute
Morcovi
1 ceapa
Boabe de mustar
Saramura din 1 lg sare la 1 l apa facuta la cald 25-35 gr/l

Eu nu am rabdare sa clocotesc muratoarea si peste doua zile s-o fierb din nou si s-o pun peste devlecei asa ca pun direct fierbinte peste dovlecei si pun capac, tin foarte bine toata iarna fara sa-i vantur daca capacul e bun si strang bine. Am avut pana in aprilie. Taiati felii sunt mult mai buni decat intregi, se fac mai bine. Dovleceii murati sunt senzationali. Daca  refierb muratoarea : muratoarea se da in clocot si se pune fierbinte peste dovlecei, punem capac. Peste 2 zile se scurge, se da in clocot si se pune din nou in borcan, astfel nu mai e nevoie de vanturare. Eu am intepat dovleceii in ambele cazuri daca i-am lasat intregi. Unele borcane in saramura s-ar putea sa nu tina peste iarna, sa fermenteze daca nu-i vanturati, eventual se pot pune la frigider dupa 10 zile sau mai putem incerca varianta cu otet. Strugurii, merele si gutuile sunt minunate.

Gina Bradea

Niciun comentariu: