Faceți căutări pe acest blog

joi, 31 octombrie 2019

Galeta cu mere aromate pentru perioada de toamna























































































































Nemaipomenita aceasta tarta ( varianta II) , am mancat juma de tava, buna calda cat si rece

Varianta I cu merele calite, minunata :

Umplutura :

3 mere rosii romanesti ionatan
2 linguri zahar tos
1 lingurita esenta de rom
2 linguri de coniac metaxa
2 cuisoare
1 stea anason
1/2 lgt scortisoara
Un praf de sare
Coaja de la o portocala
Coaja de la o lamaie
Zeama de la jumatate portocala
1 lingura de unt pt calit
1 lg unt pt uns tarra
Vanilie pastaie sau pudra
Nuca prajita si maruntita
Gem de piersici

Aluat :

200 gr faina
100 gr unt rece
2 lg zahar tos sau pudra
Un praf de sare
60 ml apa rece de la frigider
1/2 lgt coaja portocale
1/2 lgt coaja lamaie

Aluatul se face cu unt rece si apa de la frigider, mainile si castronul deasemeni sa fie reci. Punem ingredientele intr-un castron si incepem sa framantam turnand apa cate putin. Se lucreaza repede sa nu se incalzeasca aluatul. Se baga cel putin 30 min la rece. Merele sa fie parfumate si dulci acrisoare. Trebuie sa le taiem felii nici prea groase dar nici prea subtiri ca sa se patrunda mai bine. Se tin cu mirodeniile si amestecam in ele din cand in cand, eu le-am lasat vreo 3 ore, cu cat stau mai mult cu atat sunt mai aromate. Neaparat folositi coniac metaxa, eate mai parfumat. Incalzim untul si calim merele amestecand usor. Punem putina faina pe masa, intindem aluatul in forma rotunda nici prea groasa nici prea subtire, il strangem pe facalet si-l punem in tava de cuptor pe foaie de copt. Punem putin zahar peste aluat. Se pun merele calite cu putina zeama ramasa de la calit dar oprim un pic si pt a unge deasupra. Punem putina nuca. Strangem marginile ca un cosulet. Dam cu unt topit aluatul si punem putin zahar. Acoperim cu folie de aluminiu sa nu se arda aluatul si nuca deja prajita. Dam 20 min la 200 grade mai scoatem iar ungem cu unt si punem zahar iar 20 min la cuptor. Cand e gata se unge cu sucul ramas de la merele calite amestecat cu putin gem de piersici si punem restul de nuca praj tocata. Putem face si cu prune. N-am mai avut rabdare si am calit merele, le-am pus racite peste aluatul cu zahar, tot sucul ramas de la mere si am dat la cuptor fara sa mai dau cu unt sau altceva deasupra. Eu am folosit niste aluat care trebuia sa fie de cozonac dar nu mi-a iesit, reteta Gina Bradea dar pt tarta a fost ft ft bun insa var II cu merele necalite e si mai bun.

Varianta II cu merele necalite minunataaa, daca mai fac tre sa aleg varianta asta :

Am incercat varianta asta pentru ca este mai sanatoasa, a fost divina. Ingredientele sunt aceleasi de la var I doar cu mici modificari. Am folosit zahar pudra la aluat iar merele le-am taiat felii subtiri sa se faca mai repede. Dupa ce am pus aluatul am presarat putin zahar, am pus merele necalite cu o parte de siropul ramas. Am strans aluatul si am pus putina nuca deasupra. Am uns cu unt am pus zahar si am acoperit tarta cu folie de aluminiu sa nu se arda. Pentru ca nu am calit merele am tinut-o vreo ora jumate la cuptor timp in care am scos-o mereu si am uns-o peste tot cu sirop, unt topit si spre sfarsit cu sirop amestecat cu gem de piersici. Cand e gata mai punem niste nuca prajita. Calda e o nebunie.




Niciun comentariu: