Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 2 septembrie 2015

Gem delicios de prune



























Gem de prune facut cu dragoste. Cel mai reusit gem de prune, asta pentru ca am nimerit prune delicioase

Varianta I : minunat

2 kg si 300 grame de prune coapte bine (cantarite cu tot cu samburi)
200 grame zahar
Zeama de la 1/2 lamaie mica

Asezam in oala in care le vom gati un rand de prune si unul de zahar si dam la frigider pana a doua zi cand le vom pune la fiert impreuna cu o felie de lamaie si sucul de la lamaie. La inceput lasam focul mare pana da in clocot apoi dam la mediu spre mic. Prunele se pot opari si decoji insa mie imi place gemul asa, iese ca un magiun si nu se mai simte coaja. Daca prunele nu sunt foarte coapte se pot taia in bucati mai mici ca sa se gateasca mai repede. Spumam pe tot parcursul gatitului. La acest gem nu am adaugat nimic pentru a-i pastra gustul si culoarea frumoasa de pruna. Am fiert aproximativ o ora dupa care l-am pus in borcanele fierbinti, le-am mai dat putin la cuptor sa prinda o pojghita deasupra, le-am capacit, le-am intors cu gura in jos si le-am pus in patura la cald pana a doua zi. A iesit demential. 

Varianta II : la fel de minunat

2 kg si 300 grame de prune coapte bine (cantarite cu tot cu samburi)
200 grame zahar
1/2 suc de la o lamaie 
3 maini de nuca rumenita
2 lg de cognac grecesc metaxa

Rumenim putin nuca in cuptor si o curatam de coaja amaruie. O faramitam putin. Desfacem prunele in jumatate si scoatem samburii. Asezam in oala un rand de prune si un rand de zahar, putem opri putin zahar pt la final, astfel gemul se va lega mai bine. Punem si zeama de lamaie peste prune si dam la rece pt cateva ore. Scoatem oala cu vreo ora inainte de gatire. Sa ajunga la temperatura camerei. Punem pe foc mare pana incepe sa fiarba. Spumam pana nu mai este spuma deloc. Lasam sa fiarba la foc mic timp de vreo ora. Dupa o ora dupa ce a scazut bine facem proba cu farfurioara, punem putin gem pe o farfurioara si vedem daca se inprastie. Daca nu s a legat gemul mai putem adauga zahar treptat, cate putin pana la consistenta dorita. Spre sfarsit punem 1 lg cognac si nucile. Mai lasam putin, gustam si cand e gata stingem focul si punem a doua lg de cognac. Amestecam si lasam 5 min sa se odihneasca. Incalzim borcanele fara capac, punem gem si le dam din nou putin la cuptor sa prinda o pojghita deasupra. Le scoatem, le punem capac, strangem bine si le punem in paturi la csld innpicioare sau cu gura in jos pana a doua zi. Cognacul si nucile ii dau un parfum aparte. Eu nu folosesc mult zahar, imi place mai acrisor.

Varianta III : la fel de minunat

2 kg si 300 grame de prune coapte bine (cantarite cu tot cu samburi)
200 grame zahar
1/2 suc de la o lamaie 
3 maini de nuca rumenita
3 lg de cognac grecesc metaxa
3 cuisoare
1 stea de anason

Pastram cateva linguri de zahar pt final. Asezam un rand de prune, un rand de zahar, punem mirodeniile, 1 lg de coniac si zeama de lamaie inca de la inceput, ajuta gemul sa-si pastreze culoarea frumoasa. Dam la frigider pentru cateva ore pana isi lasa zeama, timp in care mai amestecam in prune. Scoatem cu o ora doua inainte sa gatim gemul pt a ajunge la temperatura camerei. Punem pe foc mare pana incepe sa dea in clocot si atunci micsoram flacara. Spumam pana dispare de tot si amestecam mereu. Zaharul este suficient, fierbem gemul o ora si spre final punem inca o lg de coniac si restul de zahar. Daca gemul nu se leaga mai putem adauga zahar. Lamaie se foloseste dupa gust in functie de cat sunt prunele de dulci sau nu. Stingem focul si punem cea de-a treia lingura de coniac. Punem gemul fieebinte in borcane.

Nu am sa inteleg niciodata de ce trebuie sa stricam minunatiile de fructe adaugand foarte mult zahar si conservant. Eu nu folosesc decat lamaie iar zahar foarte putin, dac-as putea sa nu folosesc deloc zahar ar fi si mai bine. Raportul de fructe/zahar depinde de gust, de cat de dulci sunt fructele si de tipul fructului, daca nu se leaga atunci mai trebuie adaugat zahar. Chiar este de preferat a se adauga o parte din zahar spre sfarsit pentru ca leaga mai bine fructul, nu trebuie sa le acoperim de la inceput cu o cantitate mare de zahar. Spre exemplu fructele de padure sau gutuia necesita o cantitate mai mare de zahar pentru a se lega. La acest gem nu am folosit nicio mirodenie, am vrut sa se simta gustul de pruna asa cum este si sa ramana culoarea aceasta frumoasa. Rezultatul este minunat, va vine sa credeti ca am folosit doar 100 de grame de zahar la aproape 1kg si jumatate de pruna ? Secretul este sa amestecati mai des pentru a nu se prinde. Nu trebuie sa fierbem gemul cu orele, dupa ce s-au fiert fructele si incepe sa se lege putem inchide focul, dupa racire se va lega si mai bine.




Niciun comentariu: