Faceți căutări pe acest blog

marți, 16 noiembrie 2010

Gem de corcoduse






























Gem de corcoduse

Acest tip de gem imi aduce adesea aminte de copilarie, de prajiturile, placintele, dulceturile si bucatele pregatite de bunicile noastre. Este un gem bogat in vitamina C si mie imi place nespus de mult datorita faptului ca este foarte acrisor. De ce sa nu folosim aceste minunate corcoduse si sa le lasam fara a fi culese.

Ingrediente:

1 kg si ½ corcoduse coapte dar nu foarte moi (galbene, rosii sau negre)
intre 400 si 800 gr de zahar in functie de gust
zeama de la o lamaie
optional un praf de scortisoara si ghimbir spre sfarsitul fierberii

Mod de preparare :

Mai intai inalturam corcodusele stricate, lovite sau patate. Le spalam bine in mai multe ape dupa care le punem intr-o cratita destul de mare care a fost spalata si oparita cu apa fiarta. Eu am una speciala folosita numai la dulceturi si gem. Oparim si celelalte ustensile pe care le vom folosi si lingura de lemn sa fie noua sau una folosita doar la gemuri.  Se aseaza un strat de corcoduse desfacute in jumatate sau zdrobite, unul de zahar sa le acopere bine si tot asa pana terminam ingredientele iar ultimul strat sa fie de zahar. Se lasa acoperita peste noapte cu folie alimentara sau capac pentru a-si lasa zeama si se da la rece. Corcodusele nu prea isi lasa foarte multa zeama de aceea e mai bine sa le desfaceti in doua jumatati dupa care se pune zahar peste. Zahar puteti pune si mai putin in functie de cat de dulce va place sa iasa si in functie de cat de dulci sunt corcodusele, mie imi place acrisoara si de aceea folosesc lamaie la toate gemurile( 400 gr zahar la 1 kg de fructe si zeama de lamaie). Tineti cont ca gemul se mai incheaga si dupa racire deci nu trebuie sa-l faceti foarte foarte legat. A doua zi ne ocupam de borcane daca n-am facut-o deja. Trebuiesc spalate si clatite bine apoi oparite cu apa clocotita. Eu am folosit aceste borcane pentru ca se consuma repede, in cateva luni. Punem vasul pe flacara mica, eu am folosit o plita pentru copt ardeii si am pus cratita peste ea si apoi pe flacara. Se amesteca mereu si cand a scazut la ½ din catitate se da pasta prin sita si se indeparteaza samburii. Daca se desfac usor puteti scoate samburii de la inceput ca sa nu va mai chinuiti si le puteti da prin masina de tocat. Eu folosesc foarte bine sita de la fripteoza pt ca are gauri mai mari. Dau corcodusele prin ea si iese mai mult un magiun. Se pune din nou pe foc pentru 20-35 minute sau cateva ore in functie de cat de gros vreti sa fie. Spre sfarsit se adauga si sucul de lamaie care are rolul de a conserva foarte bine. Eu l-am mai lasat dupa inca vreo 35 de minute pentru ca imi place sa fie ca o marmelada, deci in total vreo 2 ore. Borcanele se dau la cuptor cu usa intredeschisa si fara capace pentru vreo 20 de minute. Se aseaza niste cutite cu lama sub fundul borcanelor si se pune gemul fierbinte in borcanele fierbinti. Borcanele nu se umplu de tot ci se lasa un spatiu de aproximativ 2-3 degete. Se dau iarasi borcanele umplute pt 15 minute la cuptor, se strange foarte puternic capacul si se dau iarasi la cuptor pt 20 minute apoi se pun in paturi pana a doua zi cand se aseaza in camara. Cine doreste le poate fierbe la bain marie daca nu faceti operatiunea cuptorul. Se pun ziare sau carpe pe fundul unei oale inalte si se umplu cu apa calduta pana aproape de gatul borcanelor fara sa depaseasca capacul sau celofanul daca ati folosit, se aseaza borcanele si ziare printre ele sa nu se atinga unele de altele si se da focul mai mic. Timpulde sterilizare (30 minute dar eu le las mai mult) se socoteste din momentul in care apar basicute la nivelul borcanelor. Daca scade apa se mai adauga dar tot calda. Se lasa in oala pana se mai racoreste si apoi se pun in paturi pana a doua zi. Este excelent pentru micul dejun, prajituri, gogosi si chiar la torturi. Daca borcanele sunt foarte bine spalate, clatite, oparite cu apa clocotita, uscate si apoi a doua zi inainte de a se umple cu gem date putin la cuptor fara capac tin foarte bine si poate nici nu au nevoie de sterilizare prin fierbere. Eu nu folosesc la gemuri sau conserve nimic, doar zahar, lamaie, condimente naturale la gogosasi si castraveti dar fara conservanti sau aspirina si mi-au tinut intotdeauna fara probleme.

facebook

2 comentarii:

Dana2dor spunea...

Arata excelent!
Eu n-am mai vazut de mult corcoduse!

susu spunea...

Dana gemul nu este facut acum insa nu am avut timp sa-l postez pe blog. Au cam disparut de pe piata