Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 15 aprilie 2020

Paine cu seminte si ierburi aromatice




















































































































































Reteta de aluat este cel clasic, aceeasi de la paine de casa

O minunatie pe timp de izolare, putem umple painea cu ce tip de seminte vrem dar si simpla e gustoasa

1 kg faina alba
1 lingurita zahar
2 lingurite sare
25 gr drojdie proaspata sau 7 gr drojdie uscata
50 ml ulei de masline, 3 linguri
600 ml apa calduta nu fierbinte
Oregano, busuioc, patrunjel uscate
Seminte de in, chimen, susan alb sau negru, fennel, mac, floarea soarelui sau bostan etc
Galbenus batut pentru uns

Faina se cerne intr-un lighean incapator, eu am cernut-o de doua ori. Se pun ingredientele uscate pe rand si se amesteca. Urmeaza apa pusa treptat, framantam cu mana. Apa se foloseste 600-650 ml, depinde cat cere faina. Daca folosim drojdie proaspata facem o maia in mijlocul fainii din drojdia pisata, zaharul, putina faina de pe margini si putina apa calda, amestecam si dizolvam drojdia. Lasam vreo 10 min si cand a crescut maiaua continuam sa incorporam faina de pe margini cu sarea si semintele. Eu am pus seminte in aluat dar si deasupra. Urmeaza uleiul treptat. Se framanta ft ft bine. Va rezulta un aluat mai moale nu chiar ca la cozonac, un pic lipicios dar usor de lucrat. Luam aluatul si continuam framantarea pe fundul de lemn, ii dam forma de bila, ungem cu putin ulei la suprafata, facem cruce, acoperim cu prosop si lasam sa creasca la cald vreo 30 de min. Eu il pun sus pe dulapul din bucatarie, inchid geamurile si dau drumul la cuptor sa se incalzeasca. Cand a crescut mai framantam putin, dam forma de paine, punem o parte din seminte, asezam in tava si mai lasam la crescut inca 30 min. Apoi facem 3 crestaturi, ungem cu apa si mai punem seminte, eu am folosit seminte si in aluat. Dam la cuptorul incalzit la 180° pt 40-50 min.  Cand e gata se unge painea din nou cu apa rece dar cat timp mai este calda pt a se inmuia coaja. Daca nu aveti un cuptor performant puneti o tava cu apa in cuptor, sub paine, astfel aburul ajuta foarte mult, eu asa am procedat. Painea se pastreaza cel mai bine in prosop de bucatarie sau punga de hartie nu plastic. Pentru drojdia uscata o alta varianta ar fi sa dizolvam sarea, zaharul si drojdia in apa dupa care sa punem apa la faina si sa framantam. Eu am folosit ingredientele asa cum sunt, nu am folosit apa in plus, la 1 kg de faina 25 gr drojdie proaspata, 50 ml ulei si 600 ml apa insa imi mai ramane putina faina pe marginea castronului pe care n-o mai incorporez pt ca mi se pare ca e ok aluatul. Am incercat si o painica cu ceapa caramelizata, am tras ceapa solzisori in tigaie cu putin ulei de masline, ceapa din aluat este foarte gustoasa dar cea de deasupra se cam arde.

Sursa Gina Bradea

Varianta de drojdie proaspata in caz ca nu avem :

100 ml bere
1 lgt zahar
1 lg faina

Se amesteca totul se lasa peste noapte la temperatura camerei, echivalentul a 50 gr drojdie proaspata.

Niciun comentariu: