Faceți căutări pe acest blog

luni, 22 martie 2010

Muraturi asortate in saramura
































































































































                                     Smiley face


































Cel mai important este ca muraturile sa fie pitocita in primele 7-10 zile zilnic sau dupa primele 2-3 zile ca de atunci incepe fermentarea, apoi din cand in cand, eu cateodata am uitat si am pitocit-o mult mai tarziu sau deloc, unele muraturi au tinut altele nu dar cel mai bine nu riscati. Dupa 7-10 zile de pitocire zilnic sau din 3 in 3 zile se scoate pe balcon sau in beci la rece si se mai pitoceste 2 saptamani. Eu am pitocit doar in primele 10 zile zilnic apoi am dat la frigider, a iesit ft bun. Mie îmi plac foarte mult : castravetii, gogonelele, pepenele și conopida. Telina și morcovul sunt pt aroma. Incercati sa folositi gogonele verzi si nu rosii pt ca cele rosii sunt prea coapte si se inmoaie mai repede, eventual intepati doar pe cele verzi care se fac mai greu. Se folosesc legume frumoase, proaspete si nepatate, orice negreala, stricaciune se indeparteaza. La fund se aseaza legumele mari si necoapte pentru ca se mureaza mai greu si deasupra cele mici si mai facute. Legumele mari se pot intepa pt a se mura in interior. Eu cantaresc sarea, am pus 20 gr sare la l de lichid asta insemnand 1 lg rasa dar n-au iesit suficient de sarate deci vom pune 1 lg cu vf sau cantarim 1 lg cu vf pt fiec l de apa, la Sebi acasa pune 50 gr la l de lichid. Eu cantaresc sarea, am pus 20 gr sare la l de lichid asta insemnand 1 lg rasa dar putem pune 1 lg potrivita sau cu vf deci intre 20 gr-50 gr sare la litrul de lichid

Sarea se cantareste obligatoriu, eu am pus 20 gr sare la l de lichid asta insemnand 1 lg rasa dar putem pune 1 lg potrivita deci intre 20 gr -35 gr sare la litrul de lichid, maxim 35 gr, am facut si cu 20 gr si cu 40 gr, cu 40 gr a iesit prea sarat, cel mai bine de folosit 25-30

Varianta 1 la cald : foarte buna, varianta clasica

1 conopida mare
1 varza alba mare
2 verze rosii
2 kg gogonele potrivite
½ kg morcovi
1 capatana de usturoi
1 legatura mare frunze de telina
1 legatura marar uscat
Cimbru uscat
Frunze vișin proaspete sau uscate
3 bucati hrean
1 Pepenas rosu facultativ
1 sfecla roșie facultativ
1 kg castraveti
1 pachet piper boabe
1 pachet boabe de mustar
1 pachet foi de dafin
1 telina radacina
20-35 gr sare la 1 l de apa (1 lg potrivita)

Sare grunjoasa, 1 lg rasa la l de lichid, cel mai bine cantariti 20-35 gr sare pt ca lingura păcălește și poate ieși prea sarata. Legumele trebuie sa fie frumoase si nepatate cele atinse inlaturandu-se. Pe fundul borcanului se pun cele care arata mai bine si deasupra cele mai coapte pentru a se consuma primele. Eu folosesc gogonele potrivite ca sa se patrunda mai bine si varza rosie mai multa sa le dea culoare frumoasa. Legumele se curata si se spala. Conopida se desface buchetele si se pune in apa cu sare. Verzelor li se taie cotorul in cruce si se taie apoi in sferturi. Morcovii si telina se taie in fome dorite rondele sau pe lung. Hreanul se taie in patru pe lung. Conopida se scurge de apa in care a stat si se spala frunzele de telina. Borcanele se spala bine si se clatesc cu apa clocotita. Se aseaza pe fundul borcanului cateva bucati de hrean, o parte din mirodenii, boabe mustar, piper, marar, apoi asezam frumos legumele asortate dupa imaginatia fiecaruia. Hreanul si varza rosie trebuie sa ne ajunga sa punem atat pe fund, la mijloc cat si deasupra lor. Cu cat mai mult hrean cu atat mai tari vor fi muraturile. Se pun printe ele boabe de mustar, piper, frunze de telina, catei de usturoi, marar uscat rupt bucati, foi de dafin si cimbru. Cand s-a umplut borcanul se pune deasupra hrean, crengi de marar mai groase si peste el niste tije curate de lemn eventual oparite pentru a impiedica ridicare legumelor deasupra lichidului. Se pune 1 lingura cu varf de sare mare la 1 litru de apa, mi se pare ca iese ft sarata asa ca pun o lingura rasa. Se pun cativa litri de apa cu sarea masurata, se adauga boabe de mustar, piper, frunze de telina, marar uscat rupt bucati, foi de dafin si cimbru si se pune pe foc sa dea in clocot 10-15 minute. Dupa ce a fiert putin se varsa apa intr-un lighen si se adauga iarasi apa si sare masurata ( 1 lg potrivita la 1 litru) in cratita peste frunzele ramase si eventual daca mai aveti frunze de telina mai puneti. Se fierbe si aceasta si se da deoparte. Se continua asa pana se fierbe cantitatea de apa necesara umplerii barcanelor.( la un butoi de 10 litri 7 litri de apa) Borcanele se aseaza pe cutite si se invelesc cu un prosop umed. Cand se pune apa in borcane nu trebuie sa fie fierbinte ci calduta. Se roteste borcanul in mai multe directii pentru a scoate bulele de aer ramase. Legumele e bine sa fie acoperite de tije marar si o greutate eventual o farfurie cu gura în jos sa fie toate scufundate în lichid. Se poate face si la rece. 

În 2014 am folosit :

2 leg fze telina, 1 telina mare cu fze, 2 kg gogonele, 1 kg castraveti, 1/2 kg morcovi, 1 conopida, 1 leg marar, 2 verze rosii, 6 verze ft mari, 1/2 pac boabe piper, 1 pachet mare boabe mustar, 3 leg hrean, 1-2 pac foi dafin, 1 porumb, 1 gutuie=ft multe, 1 butoi alb mare cu varza alba, 2 butoaie albastre unu cu varza rosie si alba si unu cu asortate in butoi albastru : 2 kg gogonele, 1/2 kg morcov, 1 telina, 1 kg castraveti, 1/2 varza rosie, 1/2 varza alba, 3 leg hrean.in butoi mare alb de 40 l  20 kg varza mare alba au iesit ft sarate, muraturile asortate facute la rece cu compoz de 1 l apa si 1 lg de sare si sare in cotor de varza dar au iesit ft sarate, tin peste iarna dar tre tinute la desarat. data viitoare de pus 1 lg rasa. 

Varianta 2 : foarte buna, aici avem în plus fructele, ardeiul iute și gogosarii. Gutuia si merele murate sunt delicioase.

conopida, 
varza alba și rosie, 
sfecla, 
radacina de telina și frunze, 
un ardei iute, 
morcovi, 
gogonele, 
mere, 
gutui, 
struguri
1 știulete de porumb, 
pepenasi,
hrean, 
castraveti, 
usturoi,
gogosari sau capia,
mirodenii : condimente pt muraturi de la fuks, foi dafin, cimbru, marar uscat, frunze vișin uscate, ienupar), cuisoare
sare, am folosit 20 gr la 1 l de apa.

Am gasit undeva ca ardeiul rosu ar inmuia muraturile dar nu este chiar asa, eu am folosit chiar și întreg cu tot cu cotor, unii ardei s-au inmuiat doar ei dar alții nu, gogosarii i-am pus jumatati pt ca se întâmplă să fie stricați pe dinăuntru. Se aseaza legumele după preferință, incepem sa punem pe fundul borcanelor hrean, boabe mustar, usturoi, frunze de telina, marar, cimbru, ienibahar, coriandru, busuioc, cuisoare, ienupar, piper și foi de dafin. Punem legumele asortate in asa fel încât sa găsim din fiecare în borcan atunci când vrem sa scoatem și deasupra punem din nou mirodenii si tije groase de marar ca sa tina legumele sa nu se ridice la suprafata. Muratoarea : La 1 L de apa se pun 20 gr sare neiodata grunjoasa, maxim 25, frunze de telina, de vișin, marar si cimbru uscat, foi de dafin, boabe de piper și mustar. Se pun pe foc și când începe sa fiarbă se lasa 10 minute. Dupa ce s-a mai răcorit se pune calduta peste legumele clădite în butoi. Se țin borcanele 10 zile la cald în bucătărie cu capac provizoriu sau farfurioara peste și apoi se sigilează și se scot pe balcon la rece. Unii le țin 24 de ore. Nu trebuiesc pitrocite pt ca zeama este fiarta nu făcută la rece. Trebuie neapărat respectata reteta. Eu am pus si borcane doar cu apa fiarta cu sare pusa peste legume cu mirodenii. Se țin 10 zile în bucătărie și apoi se da la rece, vor fi gata într-o luna. Am folosit : capia rosu, gogosari, restul legumelor de mai sus fără mere, gutui, și porumb. Borcan mare de sticla cu struguri : am pus în plus 1 ardei iute verde. 23.10 am folosit : toate ingredientele de sus cu mar, gutuie, struguri dar fara ardei iute și știulete de porumb și am fiert doar apa cu sare și am pus peste leg și mirodenii, borcan de sticla. 

Varianta 3 : super buna, mie imi plac muraturile un pic dulci acrisoare, reteta jamila cuisine, ea pune 1 lg de sare (20 gr) la 1 l de apa si 1 lgt de zahar la 1 l de apa, pune mirodenii pe fundul borcanului si printre și saramura o fierbe simpla din apa, sare și zahar și pune calduta

Varianta 4 : de incercat, se mai adaugă ceapa solzisori, ienibahar

Varianta 5 : bucătărese vesele, aceleași legume de la varianta I și în plus : leuștean verde proaspăt pe fundul borcanului, ceapa solzisori, mere, gutui, 1 ardei iute la un borcan mare. Se face la rece, 1 lg sare (20 sau 30 gr dizolvata într-un l de apa), eu am pus 20 gr. Se pune peste legume. Se lasa la cald în bucătărie 10 zile, se capacesc e și se da la rece. Se gusta dupa 10 zile si daca nu e acra se mai lasa cateva zile la cald. Solutia se poate și fierbe, se pune calduta. 05.10.2016, borcan sticla, am facut la cald și am pus pe lângă legumele de la I , leuștean, ceapa, și 1 mar.

Varianta 6 : de incercat, cu oțet, 1 lg sare (20 gr) la 1 l apa, 1 lg zahar la 2 l apa, 200 ml otet la 5 l de apa, toate legumele de mai sus plus cativa ardei iuti la un borcan și ceapa rosie, saramura cu oțet se face și cu mirodenii fierte. Se fierbe apa cu sarea, mirodenii, otet la sfarsit, se pune fierbinte peste legume.

Varianta 7 : super buna, am incercat-o la pepene murat : 1 lg sare, 1 lg zahar la 1 l lichid

Varianta 8 : de incercat: 2 linguri rase de sare la l de lichid, 1.5 linguri de otet la l de apa. Se fierbe si se pune fierbinte peste legumele pregătite.  Peste 2-3 zile se varsa fiertura si se pune iar la fiert pt o conservare mai buna și se pune iar fierbinte. Se vor tine crocante. Se face mai multa fiertura ca se pierde în zilele astea de stat.

Varianta 9 : de incercat la fiecare l de lichid 1 lg de sare, 1 lg zahar, 2 lg otet, 1 lgt cimbru, 1 lgt boabe de mustar, se fac la cald se toarnă peste legume.

Niciun comentariu: